Let op je bezoekt nu de archiefsite. Bekijk de actuele website hier.

Let op deze site dient als archief.
Ga naar www.psycholoogwijnberg.nl voor de actuele website.

Columns en Archief

Contactuele jungle

07 June 2010
Door: Jeffrey Wijnberg

Meer dan ooit zijn mensen moe. Het aantal patiënten dat de spreekkamer van de huisarts verlaat met een diagnose van burn-out stijgt explosief. Dit gegeven is opmerkelijk omdat het dagelijkse leven, door de moderne technologie, gemakkelijker en comfortabeler is geworden.

Tegelijkertijd is er in de aflopen jaren een andere ontwikkeling waarneembaar. Was het contact tussen mensen ooit formeel en afstandelijk, nu is dat zelfde contact informeler en persoonlijker. Dat klinkt een stuk gezelliger. En dat is het ook. Soms. Veel vaker leiden onze hedendaagse omgangsvormen tot zeurende conflicten, gemene pesterijen en subtiele machtsspelletjes. Daarmee is de samenleving een contactuele jungle geworden, waarin mensen elkaar mentaal en emotioneel uitputten. Nu wil ik de klok niet terugdraaien. En dat zou ik ook niet doen, al zou ik het kunnen. Maar feit is wel dat er ooit een samenleving was waarin standen en rangen werden gerespecteerd, en aan de gevestigde orde en het natuurlijk gezag van leiders niet werd getornd. Juist omdat toentertijd verhoudingen formeler en afstandelijker waren, hoefden mensen niet te vechten voor hun positie. Zij wisten hun plaats, ontleenden daar hun zekerheid aan, en hadden zodoende meer innerlijke rust. Vandaag de dag is zelfs de chef van een afdeling zijn positie niet zeker. Zijn autoriteit wordt voortdurend in twijfel getrokken en moet vrezen dat er altijd wel iemand is die aan zijn stoelpoten zaagt. Het informele contact zorgt er ook voor dat iedereen zich met iedereen bemoeit. Alleen trakteren op je verjaardag is niet genoeg. De jarige kan ook rekenen op een psychologische groepssessie met persoonlijke vragen van collega’s zoals ‘ga je nu ook meer verdienen’, ‘heeft je partner ook iets speciaals gekocht’ of ‘wordt het niet tijd voor een botoxbehandeling’? En eenieder die zich probeert te onttrekken aan deze vorm van interactie, zal al gauw als egoïstische spelbreker worden gezien. Het informele contact tussen mensen creëert een sfeer waarin alles door iedereen gezegd kan worden. Secretaresses kunnen vrijelijk hun irritaties kenbaar maken tegenover de leidinggevenden, als ook dat leidinggevenden vrijelijk kunnen flirten met hun secretaresses, of omgekeerd. En probeer dan maar de verhoudingen zuiver en zakelijk te houden. Onderwijl kan iedereen met iedereen bellen, sms-en of emailen dat het een lieve lust is waardoor alleen al het volume aan contact te belastend wordt. Steeds vaker wordt ik, als psycholoog, door bedrijven ingeschakeld omdat werknemers op hun afdeling zich emotioneel niet veilig voelen en daardoor samenwerking als onmogelijk wordt gezien. Goed onderling contact wordt als voorwaarde gezien om deugdelijk te kunnen werken, in plaats van andersom.

Gewoon je werk doen zonder dat iemand in je nek hijgt, is er tegenwoordig niet meer bij. Het is elke dag opnieuw emotioneel intelligent bij de les blijven, wil je überhaupt aan werken toekomen.


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • Hé ...
    Interessante column toch weer!
    'Roekoe, roekoe zegt de duif' :-P

    PV
    13/06/2010 13:52
    (14 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie