Let op je bezoekt nu de archiefsite. Bekijk de actuele website hier.

Let op deze site dient als archief.
Ga naar www.psycholoogwijnberg.nl voor de actuele website.

Columns en Archief

Een goed gesprek

29 December 2008
Door: Jeffrey Wijnberg

Wilt u in het nieuwe jaar aan populariteit winnen? En streeft u naar een reputatie van vertrouwenspersoon: iemand met wie altijd een goed gesprek te voeren is? Ja? Een aardig voornemen voor 2009? Dan zult u eerst uw persoonlijke voorkeuren opzij moeten zetten en uw kritische neigingen volledig moeten uitschakelen.

Kortom, u zult alles wat aan uw eigen ego hangt gewoon in de prullenbak moeten gooien om relationeel in waarde te stijgen. Want alleen als u een luisterend oor heeft met een houding van onvoorwaardelijke acceptatie, zullen mensen u als goede gesprekspartner beoordelen.
In tegenstelling tot wat menigeen denkt, is een goed gesprek er dus niet één van hoor en wederhoor, maar eerder een gesprek dat alleen uw gesprekspartner een podium biedt. Een dialoog waarin beide sprekers vrijelijk hun zegje kunnen doen, mondt al gauw uit in een welles-nietesspelletje, waardoor beide partijen zich niet begrepen voelen.
Natuurlijk, er zijn altijd wel lieden die liever uitgedaagd worden door iemand die met pittige tegenargumenten komt. Maar zelfs de meest intelligente en verbaalvaardige mensen blijken toch gevoelig voor een sfeer van onverdeelde aandacht, waardering en morele steun. Het kan daarom geen kwaad wanneer u, al was het alleen maar bij wijze van experiment, zich in het contact alleen beperkt tot het stellen van vragen (wat vond jij van de vergadering), en vervolgvragen (waardeloos, hmmm, hoezo waardeloos), en nog meer vragen (maar waarom was jouw voorstel beter). Gebruik daarbij een vriendelijke glimlach, goed oogcontact en bij herhaling de naam van uw gesprekspartner (zeg Henk, hoe is jouw visie dan voor meer succes bij dit project) en uw gesprekspartner zal steeds enthousiaster worden. Strooi rijkelijk met kleine complimenten (wat zeg je dat duidelijk) of grotere schouderklopjes (jouw boosheid toont wel hoe betrokken jij bent bij dit project, en dat kan ik alleen maar waarderen) en de tegenpartij zal aan uw lippen hangen.
De waardering voor uw aanwezigheid en persoon zal nog meer stijgen wanneer u de ander echt belangrijk maakt met opmerkingen als ’zonder jou waren we nergens’, ’jouw ideeën zijn stuk voor stuk pareltjes om te koesteren’, en ’er is niemand die de goegemeenschap zo aan het denken zet als jij’. Aanvankelijk zullen deze simpele gesprekstechnieken als geforceerd aanvoelen. Maar dat is altijd zo met het aanleren van nieuw gedrag. Na verloop van tijd komt de (opr)echtheid in uw stem en houding als vanzelf bovendrijven. En in dat geval kan het gebeuren dat uw sociale leven zo druk en intens wordt dat u voor de lange rij van gegadigden een wachtlijst moet instellen.
Bent u de uitgesproken mening toegedaan dat deze minicursus gespreksvoering is, blijf dan gerust volharden in uw eigenwijze, assertieve stijl. Maar klaag dan niet dat iedereen uw deur voorbijloopt.


Auteur: Jeffrey Wijnberg
Originele publicatie: de Telegraaf
Datum: ma 29 dec 2008, 06:30


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • Wat zijn er altijd voor gekke reacties.
    Margit

    Margit
    13/10/2017 08:28
    (7 jaren geleden)

  • 192.168.1.1 router admin login. Default username and password list for all routers. How to find your router's username, password and IP address easily.

    xender for iphone
    13/10/2017 07:13
    (7 jaren geleden)

  • saya suka minum kangen water setiap hari

    air alkali kangen water
    27/08/2016 04:39
    (8 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie