Let op je bezoekt nu de archiefsite. Bekijk de actuele website hier.

Let op deze site dient als archief.
Ga naar www.psycholoogwijnberg.nl voor de actuele website.

Columns en Archief

Groener gras

24 February 2014
Door: Jeffrey Wijnberg

Voordat kinderen al enig besef hebben van wat de betekenis is van het groener gras, hebben zij er al last van. De pop van de ander is mooier en de kleding van klasgenootjes is altijd hipper. Eenmaal volwassen zullen mensen blijven denken dat het gras aan de overkant groener is. En vaak is die gedachte ook volledig terecht.

Probleem is alleen dat het gras aan de overkant altijd groener blijft. Zo kunt u wel een partner hebben die zakelijk en betrouwbaar is. Maar dan is het niet zo moeilijk om iemand te ontmoeten die emotioneler en spannender is. En rent u, vol verliefdheid, naar het groener gras dan is er altijd weer gras dat nog groener is. Nu mag u van mij gerust net zo lang blijven zoeken totdat u het allergroenste gras heeft gevonden. Alleen is dat de beste manier om voor altijd ontevreden te blijven. Want lukt het u om die partner aller partners in de wacht te slepen, dan is het juist de allesomvattende perfectie die, na verloop van tijd, gaat irriteren. Immers, die slimme, lieve, aantrekkelijke, aanhankelijk, onafhankelijke, enthousiaste, gezellige, succesvolle partner die alles weet en alles voor elkaar heeft, zal u zelf als persoon voorgoed in de schaduw zetten. Daar komt nog bij dat het fenomeen van het groener gras dikwijls een optische illusie is. Stelt u zich maar eens voor dat u met drie vrienden naar een restaurant gaat. Iedereen bestelt wat anders. Dan is het niet zo vreemd dat de drie verschillende gerechten van de anderen lekkerder lijken dan wat u heeft besteld. Dat heeft niets te maken met het feit dat ze ook lekkerder zijn, maar simpelweg met het feit dat zij een gerecht hebben dat u niet heeft. Het idee dat u wellicht een verkeerde keuze heeft gemaakt en daardoor de culinaire boot heeft gemist, geeft een negatief gevoel over het gerecht wat u wel heeft gekozen. En dat gebeurt allemaal in uw hoofd zonder dat u nog een hap van uw eigen gerecht heeft genomen. Enigszins gefrustreerd vraagt u aan uw vrienden om een hapje van hun gerecht te proeven. En verdraaid: alle drie smaken toch beter dan wat u zelf heeft besteld. Logisch: één hapje van iets anders is altijd specialer dan een bord vol van hetzelfde. De gerechten van uw vrienden zijn misschien wel lekkerder, maar alleen omdat u er even van gesnoept heeft. Zou u van bord wisselen dan zou uw oorspronkelijke keuze weer aantrekkelijker lijken.

Uiteindelijk is het gemakkelijk om naar iets te verlangen wat u niet heeft. Want de menselijke geest roept dat verlangen als vanzelf op. Moeilijker is het om te waarderen wat u wel heeft. Want, tevredenheid is een kwestie van mentale zelfdiscipline.

 


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • Lagerfeld arise a archetype in commemoration of the bag’s 50th anniversary. The bag affiliated to be a hit.

    www.coochieshop.co.uk
    17/09/2015 05:35
    (9 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie