Let op je bezoekt nu de archiefsite. Bekijk de actuele website hier.

Let op deze site dient als archief.
Ga naar www.psycholoogwijnberg.nl voor de actuele website.

Columns en Archief

Modieus is kostbaar

20 May 2014
Door: Jeffrey Wijnberg

Een nieuw paar schoenen. Een bijpassend jurkje. En dan liefst in de kleuren die modieus zijn. Niets bijzonders, zo lijkt het. Maar, meer dan mensen beseffen, wordt koopgedrag aangewakkerd door de consument het gevoel te geven dat hij niet met zijn tijd meegaat.

Dat ‘hij’ moet eigenlijk vervangen worden door ‘zij’, aangezien vrouwen –meer dan mannen- gevoelig zijn voor modetrends. Laat ik duidelijk zijn: van mij mag u, net zo vaak als u wilt, uw dagelijkse presentatie aanpassen aan het tijdsbeeld. Maar, het kan geen kwaad om te beseffen dat u, geheel en al onbewust, wordt gemanipuleerd om ontevreden te zijn met wat u heeft. Nu hebben vrouwen toch al de natuurlijke neiging om ontevreden te zijn. En daar wordt, van buitenaf, handig op ingespeeld. Het gaat zelfs zo ver dat producten als wasmachines, nylonkousen en smartphones met opzet, eerder dan nodig, mankementen gaan vertonen. De Engelsen noemen dit ‘planned obsolescence’ (geplande overbodigheid): een productie-truc die in zwang kwam toen bleek dat de gloeilamp te lang meeging. Ondertussen is het normaal geworden om een kapotte printer te vervangen door een nieuwe omdat de reparatie nog duurder zou zijn. Logischer ook, omdat het nieuwe model weer meer mogelijkheden biedt. Zo mag duurzaamheid het credo zijn van deze tijd, tegelijkertijd wordt alles in het werk gesteld om mensen aan te sporen hun spullen, zo vaak als mogelijk, in te ruilen voor het allernieuwste. Twijfel daarom niet aan uzelf als uw huiscomputer het zo snel begeeft. Het heeft niets te maken met uw wijze van gebruik. De computer is zo geprogrammeerd dat hij, als vanzelf, zichzelf opblaast. Overigens, ook de voedselindustrie speelt handig in op de weerzin van mensen om achterop te raken. Door producten aan te merken als ‘vernieuwd’ ‘nog verser’ of ‘biologisch’, gecombineerd met verpakkingen die sprankelender van kleur zijn, worden consumenten verleid om mee te gaan met de modetrends; en dat terwijl de samenstelling van het product vaak ongewijzigd is gebleven. Interessant in dit verband, is het volgend fenomeen: neem een kledingstuk uit uw garderobe die u lange tijd niet heeft gedragen en uw vriendinnen zullen uw oud-nieuwe verschijning toejuichen. Ja, wie lang genoeg wacht tot de mode zichzelf herhaalt, heeft altijd wel iets antieks dat weer modern oogt. Nu is er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar het zou mij niets verbazen als de moderne mode-gekte de behoefte aan vreemdgaan aanwakkert. Immers, ook de eigen partner lijkt, op termijn, zijn beste tijd te hebben gehad om vervolgens voor inruil in aanmerking te komen.

Mensen mogen graag geloven dat zij zelfstandig denkende wezens zijn. En af en toe er wel zo iemand te bespeuren. Maar meer dan eens worden wij, allemaal, meegesleurd in golven van zogenaamde vernieuwingen. Kostbaar bovendien.

 


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • This is an informative post and it is very useful and knowledgeable. Therefore, I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article...

    Custom essay writing service
    30/07/2016 11:19
    (8 jaren geleden)

  • makkelijk gezegd, als je niet meetelt dat pushgedrag komt van vader of echtgenoot, die eigenlijk ermee wil zeggen: " ik kan dit allemaal betalen, want ik werk hard" en daarbij zijn gezin dus als etalage gebruikt. dit beperkt zich niet alleen tot de 'betere' auto, maar gebeurt ook in opmerkingen als "kijk eens naar die of die", en dat verwacht ik dus van je/jullie wordt misschien niet uitgesproken, maar wel degelijk gevoeld. hij is natuurlijk wel teleurgesteld, als zijn beeld niet klopt met wat hij als werkelijkheid ziet

    lola
    06/07/2014 19:47
    (10 jaren geleden)

  • "Nu hebben vrouwen toch al de natuurlijke neiging om ontevreden te zijn." Volgens mij zijn er MENSEN die de natuurlijke neiging hebben om ontevreden te zijn. En gelukkig maar: het verkopen van goederen en diensten houdt de economie draaiende en zorgt voor werkgelegenheid. Gadgets willen hebben, het gevoelig zijn voor trends in "apparatuurtjes", vragen om een loonsverhoging, solliciteren naar ander (beter of leuker) werk, keihard werken voor een hogere functie, de politiek ingaan . . . zijn wellicht de meer mannelijke uitingen van ontevredenheid.

    Floria
    20/05/2014 19:21
    (11 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie