Let op je bezoekt nu de archiefsite. Bekijk de actuele website hier.

Let op deze site dient als archief.
Ga naar www.psycholoogwijnberg.nl voor de actuele website.

Columns en Archief

Opvoeden in vertrouwen

16 August 2010
Door: Jeffrey Wijnberg

Kinderen moeten ooit volwassen worden. Daar is opvoeding voor nodig. In die opvoeding staan ouders voor de verantwoordelijke taak om zichzelf overbodig te maken. Nu is er in de laatste decennia veel veranderd in de gangbare opvoedingsstijl. Langzaam maar zeker heeft discipline en harde hand plaatsgemaakt voor meer betrokkenheid en aanmoediging.

Dat is een goede zaak, al was het alleen maar omdat kinderen zich meer bevestigd voelen in hun bestaan dan vroeger het geval was. Maar desondanks ontbreekt het menig kind aan zelfvertrouwen en weerbaarheid. En dat heeft alles te maken met het feit dat moderne ouders hun kinderen te veel uit handen nemen. Zo krijgen kinderen vandaag de dag veel zakgeld zonder dat zij daar ook maar iets tegenover hoeven te stellen; en worden zij bij school met fiets en al in de auto geladen als er een regenbuitje op komst is. Natuurlijk is het geweldig om je kinderen te verwennen, en is het voor menig ouder gewoon een genot om de dagelijkse boterhammetjes klaar te zetten. Maar veel ouders schieten in deze verwenstand zover door dat het kind niet eens de kans krijgt om van zijn eigen fouten te leren. Wanneer het kind bijvoorbeeld wegens slechte schoolprestaties moet blijven zitten, dan is dat wel een grote tegenvaller. Maar, het is tegelijkertijd een ervaring die er toe bijdraagt dat het kind zich kan revancheren. Desondanks proberen ouders hun kind deze ervaring te ontnemen en zetten de schoolleiding dikwijls onder druk om het kind alsnog te laten overgaan. En als dat niet lukt, dan wordt een kostbare huiswerkinstituut ingeschakeld om het kind voor nog grotere teleurstellingen te behoeden. Deze ouders zullen met de beste bedoelingen handelen en overtuigd zijn dat zij daarmee hun kind helpen. Maar, met het inschakelen van allerhande specialisten die het kind moeten begeleiden, is de onderliggende boodschap aan het kind éénduidig, namelijk: je kunt het niet zelf. En deze karakterondermijnende boodschap wordt ook gegeven wanneer het kind zijn ongenoegens en verlangens uit. Hij hoeft maar te piepen - iedereen zit op paardrijden, behalve ik - of het gedresseerde paard staat al voor de deur. Een simpele ‘ben heel benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt boksen’ getuigt van beter ouderschap en geeft het kind het vertrouwen dat hij zelf ook iets kan bewerkstelligen. Krijgt het kind dit vertrouwen niet, dan zal hij ook later relaties aangaan, waarin hij voortdurend het onderspit delft. Immers, hij heeft niet geleerd om voor zichzelf op te komen.

Opvoeden in vertrouwen betekent dat ouders de verleiding moeten weerstaan om de behoeftes van hun kind direct te willen bevredigen. Want, alleen wanneer de mens met geduld, hard werken, en het overwinnen van tegenslagen zijn levensdoelen verwezenlijkt, groeit hij mettertijd naar echte volwassenheid.


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • Wederom een 10?

    Slijm, slijm.

    Mvg,
    talktothehand@noreply.com

    -

    Enfin.
    Het 'instituut' school lijkt al enige decennia aan kritiek onderhevig.

    'Nu hebben dus ook de ouders er zich in gemengd?'
    Niet vreemd. Ik kan me bijvoorbeeld levendig voorstellen, dat allochtone leerlingen grote moeite hebben met die geweldige, klassikale 'geschiedenislessen' aan onze scholen. Er worden daar ernstig verdraaide verhalen verteld, die met echte geschiedenis zo goed als niets te maken hebben.

    En -in het verlengde van deze mythevorming?- kan bij biologie het niet onderwijzen in de evolutie, en van de evolutietheorie, genoemd worden?

    Dit zijn een paar feiten, die lijken te impliceren:
    Als er ergens van het begin af aan geen 'trial en error' is, dan is dat wel in het Nederlandse -grrristelijke?- onderwijs van staatswege.

    -

    Voorstellen:
    Schrap geschiedenis. In het bijzonder ook waar dit 'die goede VOC mentaliteit' betreft. Laat kinderen, scholieren in plaats daarvan bij Nederlands een historisch literair werk naar keuze lezen. Bijvoorbeeld een historische roman: 'de Max Havelaar'. Als je 'roots' in Indonesië liggen? Of een dagboek: 'Het Achterhuis' van Anne Frank. Als je Joodse ouders hebt? Ik zeg maar wat.
    En -dit vooral- introduceer evolutie en de evolutietheorie bij biologie als 'verplichte kost'.
    Vergeet vooral niet, de kinderen te doceren over de geschiedenis, zoals die werd neergeschreven in ons erfelijk materiaal.

    Introduceer een nieuw vak ... psychologie?

    Ik ook?
    27/08/2010 12:50
    (14 jaren geleden)

  • Geachte Heer Wijnberg,

    Uitstekend artikel. Wederom een 10.

    Maar nu een column over het onderwerp: "Als de ouders die verleiding niet hebben kunnen doorstaan en dus dat het allemaal niet is gegaan zoals U het "voorschrijft" en dat het kind dus min of meer hulpeloos in het leven staat en dan de vraag: " Is er nog zoiets van beter ten halve gekeerd ........enz"
    Mvg,
    drs. robert e. duis / 06 53 47 11 85

    Robert Duis
    16/08/2010 16:04
    (14 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie